lördag 22 november 2014

20 snabba från enligto

Jag skulle gärna vilja blogga mer... men av någon anledning kommer jag mig aldrig för. Listor av olika slag tycker jag i alla fall är kul (åtminstone att fylla i...) och hos enligto hittade jag en som jag faktiskt orkade läsa igenom också. Det kändes som ett lagom första blogginlägg efter en tids paus, så här kommer mina svar.
Augustpriset eller Nobelpriset? När det gäller Augustpriset händer det faktiskt ibland att någon vinnare är en författare jag har läst något av tidigare, eller en bok jag har tänkt läsa. 
Malala Yousafzai eller Patrick Modiano? Mycket imponerad av Malala!
Hungerspelen eller Hobbit? Egentligen en chansning, jag har inte läst Hungerspelen, men jag har faktiskt tänkt göra det. Hobbit började jag på någon gång och tyckte var jättetråkig. 
Horace Engdahl eller Peter Englund? Jag har inget särskilt stort intryck av någon av dem som person, men jag gillade Englunds Stridens skönhet och sorg.
Snö eller regn? Helt klart snö, åtminstone vid den här tiden på året.
Lussekatter eller pepparkakor? Jag gillar båda men föredrar att baka lussekatter.
Dystopi eller feelgood? Jag tycker om böcker som "känns bra i magen". 
Lars Kepler eller Camilla Läckberg? Jag har inte läst något av Kepler, mest för att jag har hört att böckerna är så våldsamma och råa. Det är inte det jag är ute efter när jag läser deckare; jag är mer intresserad av en välskriven mordgåta. Det är väl inte alltid Läckberg uppfyller det, men jag har åtminstone läst alla hennes böcker förutom den senaste (som jag dock står i bibliotekskö på). 
Amaryllis eller hyacint? Jag föredrar blommor som inte luktar för mycket. 
Pappersbok eller e-bok? Pappersböcker känns enklare på något sätt, men det finns absolut fördelar med e-böcker också och jag läser en del sådana i perioder. 
Biografi eller memoar? Jag tycker nog bäst om att få en utomståendes perspektiv, tror jag. 
Mia Skäringer eller Lena Dunham? Tja, Mia Skäringer vet jag åtminstone vem det är... Har dock inte läst något av någon av dem. 
Glögg eller julmust? Alla gånger!
Fredrik Backman eller Lena Andersson? Jag har visserligen bara läst en bok av vardera person, och inte någon av deras senaste, men jag gillade helt klart boken om Ove bäst. 
Tegelstenar eller tunnisar? De gånger jag faktiskt läser tegelstenar brukar jag gilla dem, men det är nog mycket för att jag drar mig för att börja läsa tjocka böcker som jag inte är ganska säker på att jag kommer tycka om. Tunnisar vågar jag på mig lite större blandning av. 
Film eller tv-serie? Jag tittar ganska sällan på något av dem (om man inte räknar att jag råkar se snuttar av serier som min man tittar på när jag slösurfar i samma rum) men jag föredrar film eftersom de inte kräver något långsiktigt engagemang :) Fast egentligen gillar jag nog korta fristående tv-program bäst; filmer kan ofta kännas för långa de också. 
Netflix eller HBO? Ingen aning. Min man har haft båda i omgångar (inte samtidigt) men jag har inte satt mig in i utbudet. 
En i taget eller slalomläsning? Jag föredrar att koncentrera mig på en bok i taget, men visst händer det att jag har flera igång samtidigt. 
Skratt eller gråt? Svårt val, sorgliga böcker kan också vara väldigt bra, men det är större chans att glada böcker "känns bra i magen".
Julafton eller nyårsafton? Jag har alltid tyckt att julafton är jättemysig. Nyårsafton känns liksom jobbigare, med en massa förväntningar på att man "ska" göra en massa roliga saker. 

1 kommentar:

  1. Drar mig också alltid för att läsa tegelstenar, även om en bra sådan kan vara riktigt kul att läsa. Kul att få kika in här!

    SvaraRadera