fredag 26 december 2014

Julgranspynt i återbruksstil

I år firade vi julafton hemma hos oss, med både min familj och min mans familj på besök. Tidigare år har vi alltid rest till dem över jul, och ofta varit borta ganska länge, så vi har inte tyckt att det har varit någon idé att ha någon julgran. I år blev därför första året som vi hade en egen julgran! Lite julgranspynt har vi ändå samlat på oss under åren, men jag ville också komplettera med lite hemsytt pynt.

Det första jag sydde var granar, efter diverse inspirationsbilder från Pinterest. Jag skar till remsor av spillbitar av grönt tyg och sydde ihop dessa till långa längder. Jag klippte sedan ut trekantiga bitar som jag sydde ihop räta mot räta, och sydde "stammar" av småbitar av brunt tyg. Ungefär så långt kommen insåg jag att det skulle bli lite tråkigt med helt grönt pynt i en grön gran, så jag piffade till granarna med sidenband och knappar. Sedan stoppade jag dem och sydde ihop för hand.



Jag blev inte helt nöjd med att granarnas "hörn" blev lite trubbiga när jag vände dem, så nästa pynt bestämde jag mig för att inte vändsy eftersom de skulle föreställa stjärnor, med spetsiga uddar. Även här använde jag mig av spillbitar som jag sydde ihop till remsor, fast i gult tyg den här gången. Sedan klippte jag ut stjärnor och sydde ihop dem aviga mot aviga med en stickning en halv centimeter från kanten. Dessa stoppade jag inte.



Till sist fick jag en i mitt tycke riktigt bra idé: hjärtan av jeans-bakfickor! Jag samlar på avlagda jeans för att sy av, så material fanns det i mängd. Bakfickorna på jeans har ju ofta dekorativa sömmar, så dekorationerna fick jag utan ansträngning! Det var bara att klippa ut hjärtan, sy ihop på samma sätt som stjärnorna fast lämna en öppning för stoppning, stoppa hjärtana och sedan sy ihop öppningen på maskinen. Ett mycket snabbt och enkelt julpyssel!



Min syster bidrog till granen med virkade stjärnor och snöflingor. Jättefina!




2 kommentarer: