måndag 15 december 2014

Tematrio: Julklappsböcker

Jag har läst många Tematrio-inlägg under årens lopp eftersom jag är en flitig läsare av bokbloggar, och nu ska jag skriva mitt första! Lyran frågar idag efter bokklappar - böcker vi önskar oss, vill ge bort eller vill tipsa andra om att köpa i julklapp.

Min svärmor brukar varje år be mig göra en lista över tre böcker jag önskar mig och så köper hon dem till mig i julklapp (hon tycker att det är svårt att komma på egna idéer) så jag tänkte först göra det lätt för mig och berätta om de tre böcker jag har önskat mig i år, men jag har ju inte läst någon av dem än så det kanske inte är så intressant. Lite mer variation får det bli!



1. Playing dead av Julia Heaberlin är en av de böcker jag har önskat mig. Jag brukar passa på att önska mig böcker som inte finns på biblioteken häromkring, och det här är ett ganska typiskt exempel: en engelskspråkig bok som jag har läst om på någon blogg och tyckt verkat spännande. "A compelling family mystery that kept me turning the pages" står det om den på adlibris, och jag ser fram emot att sjunka in i detta mysterium någon gång i mellandagarna.

2. Fortfarande Alice av Lisa Genova ska jag ge till min mamma. Min pappa började för ett antal år sedan med traditionen att ge bort en bok inköpt på loppis till alla familjemedlemmar. Ett bra exempel på att julklappar inte behöver vara nya och dyra för att uppskattas! Jag har fortsatt traditionen och om jag under året hittar en bra bok i fint skick på second hand brukar jag köpa den och lagra till jul. Fortfarande Alice är en mycket läsvärd roman som jag tror att mamma kommer gilla.

3. Mera vego av Sara Ask och Lisa Bjärbo är en kokbok som jag tror att många skulle uppskatta att få i julklapp! Jag själv lånade den på biblioteket tidigare i höstas och provlagade ett antal recept som var goda. Det jag framför allt gillade med boken är att de flesta recepten är enkla och snabblagade, med ingredienser som jag ofta har hemma.

10 kommentarer:

  1. Fortfarande Alice har jag men Vego böckerna skulle vara fint att ge bort till dottern.
    Mia

    SvaraRadera
  2. Fortfarande Alice har jag läst. den var mycket bra, tyckte jag. Mera vego låter som en utmärkt julklappsbok. till mig, förstås

    SvaraRadera
  3. Loppistraditionen låter som en ypperlig idé :)

    SvaraRadera
  4. Fortfarande Alice låter som en bok för mig.

    SvaraRadera
  5. Hoppas din mamma inte läser din blogg, då blir ju överraskningen förstörd :)

    SvaraRadera
  6. Fortfarande Alice verkar intressant! Trevligt med en svärmor som ger en böcker!

    SvaraRadera
  7. Härlig ide med loppis! Den första boken blev även jag nyfiken på! =)

    SvaraRadera