fredag 30 januari 2015

Kids' Clothes Week 2-8 februari



Kids' Clothes Week är något jag har läst om på ett gäng amerikanska sybloggar, och nu när jag skulle börja sy barnkläder tog jag reda på lite mer vad det handlar om. Grundidén är att man under en viss vecka ska lägga en timme om dagen på att sy barnkläder. Det finns också ett webbforum där man kan lägga upp bilder på det man har sytt. KCW infaller vid fyra tillfällen under året, och varje vecka har ett tema, men det verkar vara rätt öppet att sy vad man vill - temat är nog mest som inspiration. Det finns heller inget tävlingsmoment vad jag förstår utan KCW är till för att uppmuntra folk att ta sig tid och sy barnkläder.

När jag började kika runt efter vad KCW är såg jag att det skulle vara en vecka nu i början av februari, men först tänkte jag inte delta eftersom jag tänkte att det nog skulle bli svårt för mig att lägga en timme om dagen på att sy i nuläget när jag jobbar heltid och har lång pendlingstid. Men jag gick ändå med i forumet för att få uppdateringar om framtida veckor, och efter ett litet tag fick jag ett mejl inför februaris vecka där det stod att temat skulle vara "upcycling", alltså återbruk, ungefär. Det kunde jag såklart inte motstå, så jag anmälde mig och tänkte att blir det inte en timme om dagen blir det kanske mer än nu i alla fall, när jag nästan bara syr på helgerna. Jag ser fram emot att bli inspirerad och använda några av de där avlagda kläderna som jag har sparat i flera år för att sy barnkläder av! 2-8 februari går det hela av stapeln och man kan läsa mer här.

3 kommentarer:

  1. Har också kikat in där, men har inte orkat läsa igenom hur det funkar. Kul att du ska vara med! Sitter och funderar på en sak...har du en overlock? Du får till dina barnkläder så snyggt så jag misstänker nästan det ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har ingen overlock! :) Jag har en ganska enkel maskin, en Hugin Rosace som mina föräldrar köpt på Coop för typ 1000 kr och som jag fick i födelsedagspresent när jag fyllde 20. På den tiden sydde jag knappt alls utan jag fick den för att de tyckte att det kunde vara bra att ha för att t.ex. fålla gardiner, sy upp byxor och sådant. Den fungerar riktigt bra men gillar inte riktigt tjockare trikåtyger, då blir det gärna bubbligt om jag använder stretchsömmen eller tvillingnål. Jag fyller 30 i vår och då vill mina föräldrar ge mig en ny, bättre maskin eftersom jag syr mycket mer nu, och jag funderade först på att önska mig en overlock men kom fram till att det nog får bli en "vanlig" maskin igen fast lite bättre, för att kunna sy allt med samma maskin (overlocken kan väl inte fålla vad jag har förstått och inte heller vanlig raksöm).

      Radera
    2. Intressant! Jag tycker det är svårt att få till snygga fållar på trikåtyger. Både med tvillingnål och fusk-overlock. Men den där fusk-overlocken (eller stretchsöm) verkar vara olika bra på olika maskiner. Är himla nöjd med min janome dc2030, men det är svårt att få det riktigt bra i riktigt stretchiga tyger, som superstretchig jersey.
      Nej, en overlock får man ha som komplement. En vanlig behöver man ändå :-)
      Jag fyller förresten också 30 i vår :-)

      Radera