måndag 9 februari 2015

KCW-projekt 2 och 3

(Summary in English below.)

Mot slutet av Kids' Clothes Week sydde jag två plagg till: en orange-gul-vit-grön-randig body och ett par mörkgröna byxor. Tanken är att även de gula byxorna som jag sydde tidigare i veckan ska passa till den här bodyn. Min plan är att alla plagg jag syr (eller köper) ska matcha minst två andra, alltså att det ska finnas minst två par byxor som passar till varje överdel och vice versa, för att det ska bli en mer flexibel garderob.



Jag blev riktigt nöjd med bodyn, vilket är lite förvånande eftersom jag gjorde ett antal tankemissar och andra fel längs vägen. Det började redan vid tillklippningen - jag hade tänkt sy en likadan sidoknäppt body som jag sytt tidigare, men när jag klippte ut bakstycket glömde jag lägga till 3 cm på ena sidan. Det gjorde att jag inte kunde ha knäppningen i sidsömmen, så jag fick hitta på en annan variant. Jag hade redan tidigare tänkt prova att sy en body med öppning som en förlängning av halsringningen, fast jag hade inte tänkt använda ett tyg som behöver mönsterpassas... Jag hade också tänkt låta öppningen gå rakt ner, men det hade blivit jättekonstigt längst ner på framstycket så det var därför jag gjorde den lite sned. Så här såg delarna ut innan jag sydde ihop dem:



Jag tyckte att jag var noggrann med mönsterpassningen när jag klippte till framstyckesbitarna, men på något vis kom ränderna på den stora framstyckesbiten ändå helt ur synk med ränderna på bakstycket och den lilla framstyckesbiten. Eftersom det blev helt motsatt och inte bara någon rands förskjutning blev det en rätt rolig effekt ändå - en effekt som jag också hade tänkt prova någon gång. Tyget är för övrigt ett jerseytyg som jag köpte på second hand för säkert fem år sedan. Tanken var då att sy något till mig själv av det, men jag insåg när jag kom hem att det inte riktigt var mina färger så jag har sparat det till barnkläder.

Jag var lite fundersam angående hur det skulle gå att sy kantband av det vita tyget som är mycket tjockare än något av de tyger jag använt till kantband tidigare, men det blev lika bra som tidigare. Kanske har jag hittat en bra metod som fungerar för olika sorters kantbandstyg! Nu måste jag bara beställa fler tryckknappar så att jag kan färdigställa bodyn helt och hållet; jag köpte bara en liten förpackning av metallknapparna för att prova om jag gillade dem och de är slut nu.



Efter den lite krångliga (men ändå förvånansvärt snabbsydda) bodyn ville jag sy något enkelt. I min plan ingår också att prova så många mönster som möjligt - som någon kommenterade på ett tidigare inlägg kan det vara svårt att veta i förväg vilka klädmodeller som kommer passa på bebisen, men jag tänker att om jag syr många olika varianter är det förhoppningsvis några som blir bra. Jag provade därför mitt fjärde byxmönster hittills; Made by Raes gratismönster Baby Tights.



Det mörkgröna tyget kommer från en tröja som jag har fått av min syster för att sy något av eftersom det hade blivit ett svårlagat hål i den. Jag lät ärmarna bli byxben, vilket gjorde att jag slapp fålla dem. Jag lade till totalt två centimeter på bredden hela vägen eftersom jag tyckte att byxorna verkade smala, och så gjorde jag dem utan fot.Dock räckte tröjärmarna inte riktigt till på längden eftersom det var trekvartsärmar, så istället för att göra en resårkanal genom att vika ner en bit tyg i byxans midja sydde jag på en separat resårkanal som utgjordes av en del av tröjans nederfåll. Det var också smidigt!

Summary in English: Towards the end of this Kids' Clothes Week I completed two more garments; a striped onesie and a pair of dark green pants. The onesie is based on the pattern "Happy Squirrel" from Ottobre 1/2012, but I made some mistakes and therefore had to make some changes. The striped fabric is a cotton jersey from a thrift store several years ago. The green pants are based on Made by Rae's "Baby Tights" pattern, but with a separate elastic casing and without the feet. The pants are made from the sleeves from a 3/4-sleeve shirt and the casing is part of the shirt hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar