onsdag 19 augusti 2015

Jorden runt - ett livslångt läsprojekt

Jag inleder bloggandet om min internationella temaläsningsvecka med att berätta om mitt jorden-runt-läsprojekt. 2009 bestämde jag mig för att börja projektet att läsa en bok från varje land i världen. Efter det har jag hittat några bloggar som har liknande projekt så jag är verkligen inte ensam om det, men det gör mig inget utan jag följer dessa bloggar för att hitta nya lästips.

Redan från början stod det klart för mig att det kommer att ta lång tid att klara av det här läsprojektet och därför beslöt jag mig för att se det som ett livslångt projekt. För det första tycker jag inte om måste-läsning, så att tvinga mig själv att enbart läsa böcker till projektet skulle inte fungera. För det andra tror jag inte att det finns böcker från alla världens länder utgivna på språk jag förstår, så jag får helt enkelt hoppas på att utbudet blir större framöver, men det kan ta tid. För det tredje har jag satt upp någotsånär strikta kriterier för vilka böcker jag får räkna till projektet, vilket gör det ännu svårare att hitta passande böcker. Men jag ser det som en utmaning, och kommer inte att bli besviken även om jag aldrig blir klar. 

En tanke med läsprojektet är att utmana mig själv att leta fram (för mig) nya författare och böcker och förhoppningsvis hitta nya favoriter som jag inte hade läst annars. En annan tanke är att jag genom att läsa böcker från olika länder kan lära mig något om hur det är på dessa platser. Kombinationen av dessa två ambitioner har gett upphov till de kriterier jag har satt upp för vilka böcker som kan räknas. Mina kriterier är följande:

+ Skönlitterär bok eller biografi/självbiografi
+ Berättelsen utspelas från år 1900 och framåt
+ Berättelsen utspelas till allra största delen i det aktuella landet
+ Författaren är uppvuxen i landet och har (helst) bott större delen av sitt liv där.

Jag har även ett par kriterier som ger plus i kanten men som inte är avgörande för bokvalet:
+ Boken skildrar samhället och/eller kulturen så att det blir tydligt i vilket land den utspelas
+ Boken skildrar en eller flera samtidshistoriska händelser som varit viktig(a) för landet.

I min sammanställning har jag räknat med böcker jag läst från år 2005 och framåt, och 31 december 2009 kunde jag pricka av 33 länder. 2010 gjorde jag flera ”ryck” för att komma framåt med projektet, och då läste jag hela 19 böcker som jag kunde räkna med. Dock blev det lite för mycket ”måste”-läsning det året så därefter har jag främst fokuserat på att läsa böcker jag tror är bra, och sett det som en bonus om jag kunnat pricka av ytterligare något land. I detta nu har jag läst böcker från 68 länder, så det är alltså ungefär dubbelt så många som när jag började, och ungefär en tredjedel av det totala antalet länder. Jag har alltså en bra bit kvar, och med tanke på att jag redan har prickat av de länder det är lättast att hitta litteratur från lär det ta ett bra tag… men jag sa ju livslångt! 

Jag lägger inte in listan över lästa böcker i det här inlägget, men planerar att skapa en sida på bloggen som jag kan uppdatera vartefter jag läser fler. 

1 kommentar: