tisdag 1 september 2015

Ett par små röda byxor

Jag läser helt klart mer än jag syr just nu, vilket avspeglas i bloggen. Men förra veckan sydde jag ett par byxor till lilla E när hon tog en lite längre sovstund än vanligt (och dessutom tillbringade den i vagnens liggdel istället för i mitt knä, som så ofta, till exempel nu när jag skriver detta). De röda velourbyxorna som jag sydde innan E föddes har blivit urvuxna - storlek 50 har vi nu helt sorterat ut - och i storlek 56 hade vi inga röda byxor, så det fick bli ett par sådana. (De är lite mer klarröda än på bilden.)



Byxorna gick fort att sy - tillklippning, bensömmar, grensöm och så resårkanal i midjan. Bensluten slapp jag göra något med eftersom jag använde tyg från en t-shirt som E:s pappa inte använder längre, och kunde återanvända fållen. Smidigt! Mönstret jag utgick ifrån är en avsmalnad version av "Little Rabbit" i storlek 62 från Ottobre 1/2012, som jag har använt tidigare. Jag hade ingen lust att rita av en mindre storlek utan behöll formen men gjorde lite justeringar av längden och bredden utifrån ett par befintliga byxor som passar bra just nu. Det blev bra, och jag är glad att återigen ha ett par röda byxor som passar på lilla E!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar