måndag 12 oktober 2015

Ett par pekboksfavoriter redan nu

Lilla E är bara fyra månader än så länge men jag som gillar att läsa vill förstås indoktrinera min dotter så tidigt som möjligt så jag har redan läst för henne regelbundet i ett par månader. E tittar intresserat på böckerna och på senaste tiden har hon börjat försöka få tag i dem också. Färgglada böcker verkar lite extra intressanta, och mjuka böcker som prasslar kan hon roa sig själv med en stund. Innehållet i övrigt verkar däremot mindre viktigt än så länge ;)

Jag tänkte därför berätta om ett par pekböcker som jag själv gillar särskilt mycket. Min första pekboksfavorit blev Lilla näsan av Emma Adbåge. Den har vi lånat på biblioteket. Boken börjar med meningarna "Lilla näsan! Har den gjort idag?" och sedan får man på varje uppslag se något som huvudpersonens lilla näsa har gjort - t.ex. luktat på en blomma, nyst attjo och blivit petad. Så finurlig och rolig!



Nästa favorit har E fått i present av sina morföräldrar. Den heter Leka tittut och är skriven/illustrerad av Annika Thore och Maria Nilsson Thore. Boken handlar om Vira som leker tittut och gömmer sig bakom täcket och andra saker i sängen. Sista bilden är helt underbar; det är så tydligt hur fantastiskt roligt Vira tycker att det är att leka tittut. E är lite för liten än för att förstå sig på tittut-lekar, men jag kan tänka mig att boken kommer att bli populär när hon kommer i den åldern.

Har du några tips på särskilt bra pekböcker?

2 kommentarer:

  1. "Mina små vänner - hem ljuva hem" av Sarah Powell är en superfin pekbok med flikar. Min lillkille på 1 1/2 år älskar den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul, den ska jag kolla upp! Tack för tipset!

      Radera