torsdag 8 oktober 2015

När jag syr, syr jag byxor

Japp, det här blir det tredje sömnadsinlägget i rad där jag visar bebisbyxor, och jag kan avslöja att jag håller på med ytterligare ett par som jag förmodligen kommer visa så småningom. Byxor är ju ett ganska snabbt och lätt syprojekt, och det behövs lite fler i lilla E:s garderob eftersom hon har fler bodies än byxor samtidigt som det går åt ungefär lika många av varje.

Sist sydde jag väldigt enkla byxor men nu kände jag för att göra dem lite roligare, så jag provade att sy ett par olika (men liknande) varianter av fickor. Jag har sett liknande på flera sybloggar och tycker att det är snyggt! En fyra månader gammal bebis har visserligen inte särskilt stor användning av byxfickor, men det är roligt att sy dem!



Först sydde jag ett par blå muddbyxor i velour. Tygerna är köpta nya men har legat i min mammas tygskåp ett bra tag. Kanske är det samma blåa velour som mina favoritbyxor som liten var sydda av! Jag utgick från samma mönster som till de gula byxorna jag sydde innan lilla E föddes; ett gratismönster från den danska bloggen LaRaLil. Enligt mönstret ska det vara storlek 50/56 men det är först nu när lilla E har börjat använda storlek 62 som de passar. Istället för att sy fickorna utanpå byxbenen som i mönstret gjorde jag tvärtom och klippte hål för fickan i kanten av framstycket och gjorde ett fickstycke att sätta innanför. Jag blev väldigt nöjd med resultatet!



De grå byxorna är sydda av återbrukat material. Det grå tyget har varit en t-shirt, som jag tidigare har använt baksidan av till ett annat projekt. Av det som var kvar lyckades jag pussla ihop ett par små byxor. För att det skulle räcka sydde jag ett ok (tror jag det heter?) på baksidan, se bild nedan. Det rosa-lila-randiga tyget kommer - tro det eller ej - från ett par strumpor! Strumpskaften blev lagom till muddarna i nederkanten av benen, och ovansidorna av strumpfötterna blev fickstycken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar