fredag 23 oktober 2015

Om att bli förälder

Jag tycker om att läsa böcker för att förbereda mig inför sådant som ska hända. Oftast handlar det kanske om länder jag ska resa till eller liknande, men även inför den stora händelsen att bli förälder läste jag en hel del. Jag tänkte berätta lite kort om de böcker jag läste, för många var riktigt bra och kan rekommenderas till andra i samma situation!

Böcker om att föda barn
Jag läste tre böcker med fokus på förlossningen. Det är jag glad att jag gjorde; dels lärde jag mig en hel del om vad som händer i kroppen när man föder barn och dels fick jag tillfälle att fundera på hur jag skulle vilja att förlossningen blev och hur jag ställde mig till olika saker.

Att föda av Gudrun Abascal är tydligen en klassiker på temat förlossning. Författaren har lång erfarenhet som barnmorska och det märks att hon är mycket insatt i det hon skriver om. Det jag framför allt tog med mig från den här boken är den grundliga genomgången av förlossningens olika stadier. Att veta ungefär hur ett vanligt förlossningsförlopp ser ut hjälpte mig att få en känsla av kontroll över situationen när jag själv var där. (Bild lånad från förlaget.)

Föda utan rädsla av Susanna Heli handlar om hur man kan ta hjälp av andning, avslappning, rösten och tankens kraft när man föder, för att inte fastna i rädsla och negativa tankemönster. Det låter kanske lite flummigt men jag tyckte att boken ändå kändes ganska konkret. Jag hade nog behövt läsa den ytterligare någon gång och öva lite mer för att fullt ut kunna använda mig av metoden, men tyckte ändå att jag lärde mig en del av att läsa boken en gång. Dock tyckte jag att det var lite för stort fokus på vilka problem/besvär rädsla kan leda till under en förlossning - det är lätt att bli rädd för att bli rädd under förlossningen vilket känns lite dumt. 

Att möta förlossningssmärtan av Gudrun Abascal tyckte jag kändes lite som en kombination av de två tidigare böckerna jag har nämnt, då den tar upp både det biologiska i förlossningen och olika metoder för att hantera smärtan. Det jag särskilt gillade med den här boken var dess grundliga genomgång av olika smärtlindringsmetoder, både medicinska och icke-medicinska. Läsningen gav mig tillfälle att fundera över vad jag själv tänkte och kände angående smärtlindring och gav bra information för att bestämma vad jag ville fokusera på.

Böcker om bebistiden
Jag läste flera böcker som handlar om livet med barnet, varav två fokuserar på den första tiden.

Amningsboken av Kristin Svensson och Malin Nordgren handlar, som titeln visar, om amning. Boken går grundligt igenom hur amning fungerar, ger råd om hur man kan få amningen att fungera bra och hur man kan lösa problem som kan uppstå, och delger några personliga berättelser om amning. Jag har mest haft nytta av råden om hur man kan få barnet att ta ett bra tag och andra basala saker, eftersom jag lyckligtvis inte har haft så mycket problem med amningen. En annan bok om amning som jag hade tänkt läsa är Amning i vardagen av Marit Olanders. Jag lånade hem den från biblioteket men hann inte läsa den just då och sedan blev det inte av, men jag har hört mycket gott om den.

Bebis på pottan av Ulrika Casselbrant handlar om Elimination Communication/EC, babypottning, toakommunikation eller vad man vill kalla det - helt enkelt att låta sin lilla bebis uträtta sina behov utanför blöjan. Boken går igenom hur det fungerar, tips och råd samt en mängd personliga berättelser. Jag har läst en del om metoden på bloggar och diskussionsforum tidigare, och de senaste månaderna har det uppmärksammats en hel del i media så jag kan tänka mig att det har fått många att bli intresserade. Oavsett vilken nivå man väljer att lägga sig på kan boken ge bra information och tips! (Här hemma tillämpar vi en lightvariant där vi håller lilla E över toaletten i samband med blöjbyte och ibland andra tillfällen om det är väldigt tydligt att det är något på gång. Ibland kommer det något, ibland inte. Hon har alltid blöja och kommer nog ha det ganska länge jämfört med dem som går in för EC fullt ut, men förhoppningsvis kan det underlätta när vi ska potträna att hon inte har vant sig vid att alltid göra sina behov i blöjan.) (Bild lånad från författarens hemsida.)

Böcker om livet med större barn
Ett par av böckerna jag läste handlar om föräldraskap i stort och fokuserar på ett längre tidsperspektiv.

Beyond the Sling av Mayim Bialik rekommenderade en kompis till mig. "Sling" är det engelska ordet för bärsjal, som är lite av en symbol för ett nära föräldraskap vilket den här boken fokuserar på. För mig som har läst en hel del om nära föräldraskap/attachment parenting tidigare innehåller boken inte så mycket nytt, även om författaren och hennes familj kanske är radikalare än de flesta. En sak jag blev lite besviken på är att det känns lite som att författaren kommer med pekpinnar och tycker att alla borde göra som dem (trots att det står i förordet att boken inte alls predikar att dess budskap är det enda rätta). Men bortsett från det är det en intressant bok med mycket bra att ta till sig även om jag tycker att man kan välja lite vad man vill fokusera på.

Växa, inte lyda av Lars H Gustafsson handlar om ett lyhört förhållningssätt till barnen, där fokus ligger på att lyssna in barnen och hjälpa dem att utvecklas snarare än att få dem att göra som man säger. Jag tycker om författarens inställning och kommer nog läsa om boken om ett par år eftersom den känns mer aktuell när man har lite större barn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar